Cel projektu:
- Rozpoczęcie współpracy międzynarodowej
- Rozwinięcie kompetencji międzykulturowych oraz językowych naszego zespołu.
- Zwiększenie szeroko pojętego dobrostanu kadry i osób dorosłych z którymi pracujemy, rozwinięcie kompetencji związanych z technikami holistycznego dbania o siebie, swoje ciało, umysł, emocje i relacje.
- Poznawanie nowych podejść do przywództwa i zarządzania zespołem, w większym stopniu angażujących osoby dorosłe w działania i podejmowanie odpowiedzialności.
- Szeroko pojęty rozwój w edukacji dorosłych, w tym poznanie nowych, innowacyjnych sposobów pracy, włączając w to również działania online czy działania outdoorowe.
Zaplanowane działania:
- Job shadowing (4 osoby w Finlandii w organizacji prowadzonej przez Bena Furmana i 2 osoby w społeczności Arterra w Hiszpanii)
- Courses and training (różnorodne kursy odpowiadające założonym celom i indywidualnym potrzebom naszej kadry).
- Teaching or training assignments (2 wyjazdy do organizacji ze Słowenii i Rumunii w celu podzielenia się naszymi doświadczeniami z programów, które od lat z sukcesem prowadzimy dla osób dorosłych w naszej społeczności).
Podsumowanie realizacji:
Projekt “Ze Skawiny w świat” rozpoczął całkowicie nowy etap w rozwoju naszej Fudnacji.
Dzięki niemu:
- podnieśliśmy kompetencję naszej kadry
- przełamaliśmy bariery dotyczące współpracy międzynarodowej (w tym bariery językowe)
- nawiązaliśmy współpracę z przynajmniej 3 organizacjami międzynarodowymi wykraczającymi poza te opisywane w projekcie
- poznaliśmy i przećwiczyliśmy nowe narzędzia i metod pracy z osobami dorosłymi
- zweryfikowaliśmy czy socjokracja jest stylem przywództwa i zarządzania, który sprawdzi się w naszej organizacji
Dodatkowo stworzyliśmy dla naszych Uczestników/czek:
- Narzędziownik z metodami i technikami poznanymi podczas mobilności
- Nową oferta Fundacji dla osób dorosłych np Coaching w drodze
- Kompleksowy artykuł o socjokracji
- Scenariusz warsztatów wprowadzającyh w temat socjokracji
- Artykuł dotyczący job shadowingu w Finlandii
- Scenariusz warsztatów pracy z emocjami
A co dokładnie się działo podczas projektu? Po pierwsze można to zobaczyć na FB pod linkiem:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100090217996110
A poniżej krótkie podsumowanie:
- Job shadowing
FINLANDIA:
Cztery osoby z naszej organizacji (Aneta Rokicka, Patrycja Bałabuch, Agnieszka Wentrych, Katarzyna Rotter – Jarzębińska) wzięły udział w job shadowingu w organizacji założonej i prowadzonej przez Bena Furmana. Już od samego początku istnienia naszej Fundacji wykorzystujemy jego metody pracy zarówno z dziećmi, jak i z dorosłymi, mimo że w Polsce nie są dostępne jego materiały, takie jak zeszyty ćwiczeń czy aplikacje przetłumaczone na wiele innych języków. W pracy z dorosłymi wykorzystujemy stworzony przez niego program „Jestem z Ciebie dumny/a”, i planujemy go rozwijać w przyszłości zarówno w naszej organizacji, jak i poza nią.
Dodatkowo o jobshadowingu w Finlandii można poczytać tu:
Zachęcamy też do obejrzenia krótkiego wywiadu z Benem Furmanem, który nas gościł w Finlandii pod linkiem:
https://www.youtube.com/watch?v=3m-RUwqIFE8
HISZPANIA:
Drugi job shadowing, w którym wzięli udział Anna Książek i Andrea Pucci odbył się w społeczności Arterra Bizimodu w Hiszpanii. Wybraliśmy tę organizację głównie ze względu na ich model podejmowania decyzji oparty na socjokracji. Jeden z naszych celów to szukanie nowego modelu angażowania kadry i innych dorosłych w zarządzanie organizacją, a socjokracja i inne metody partycypacyjne wydają się być ciekawą alternatywą. Arterra ma również duże doświadczenie w pracy z osobami dorosłymi, co dodatkowo nas zainteresowało.
Dodatkowo o jobshadowingu w Hiszpanii i związanej z nim socjakracji można poczytać tu:
- https://publicystyka.ngo.pl/socjokracja?fbclid=IwAR1aynIrub1blkNhzeKvdVSeBUFUU2I_Ftd-S3sHu3jEd2ez_PrHZmiLdDU
- (https://epale.ec.europa.eu/en/blog/educational-scenario-workshop-about-sociocracy-and-other-methods-decision-making-and-group)
- Kursy
W ramach tej aktywności osoby z naszej Fundacji, które zajmują się pracą z osobami dorosłymi, uczestniczyły w różnorodnych kursach i szkoleniach. Wybór tematów szkoleń był oparty na potrzebach, wyzwaniach i celach Fundacji, jak również na preferencjach, potrzebach, marzeniach, kompetencjach i zakresie odpowiedzialności poszczególnych osób.
Tematy szkoleń to:
- Toward E-learning: Online Course Development
- Emotional intelligence and coaching skills for teachers, school and adult education staff
- Outdoor learning and adventure education
- Emotional Intelligence
- Intercultural Communication in Education
- English for Educators
Kursy odbywały się na Cyprze, Teneryfie i we Włoszech.
- Teaching and training assignment
Dwukrotnie zrealizowaliśmy też szkolenia i dzielenie się naszym doświadczeniem: na Cyprze i w Rumunii. Dzięki temu mieliśmy szansę:
- Sprawdzić się w prowadzeniu zajęć w innym kontekście kulturowym.
- Otrzymać informację zwrotną dotyczącą prowadzonych zajęć edukacyjnych od osób z innych organizacji i kontekstów.
Mimo że część naszego zespołu stosunkowo niedawno rozpoczęła pracę w obszarze edukacji dorosłych, kilka osób ma już bogate doświadczenie, którym chcieliśmy podzielić się również z innymi organizacjami. Naszym celem było sprawdzenie się w roli prowadzących zajęcia w innym kontekście kulturowym, a także dzielenie się tym, co od lat sprawdza się w naszej organizacji.
Projekt uzyskał również oficjalny honorowy patronat Burmistrza Miasta i Gminy Skawina.