„W podejściu do świata musimy zmienić swoją filozofię wymówek, że coś nie leżało w naszej mocy, na filozofię odpowiedzialności” (B. Jordan)
Można pomyśleć, że cytaty cytatami, a życie życiem. Jak nauczyć nastoletnie dziecko ODPOWIEDZIALNOŚCI
Od czasów naszego dzieciństwa świat stał się z pewnością bardziej niebezpieczny. Każdy nowy niepokojący fenomen powoduje, że rośnie potrzeba „stawiania dzieciom granic”. J. Juul osobiście woli mówić o tworzeniu reguł. Każda rodzina ich potrzebuje. Jakie ona są, to już zależy od nastawienia, wartości i doświadczenia rodziców.
„Reguły wprowadzane w sposób rozumny – to znaczy nie z palcem podniesionym do góry ani pod stałą kontrolą i groźbą kar – służą wszystkim członkom rodziny i każdemu z osobna.”
Samo formułowanie reguł nie wymaga wielkiej sztuki np:
dostęp do gier komputerowych nie dłużej …
powroty do domu najpóźniej o …
samodzielne sprzątanie pokoju
żadnego alkoholu przed 18 rokiem życia i tak dalej….
Każdy może to wymyślić – sztuką jest odpowiednio reagować, kiedy reguły są łamane. Właśnie tego uczymy się na warsztatach. Jak to zrobić kiedy młodość składa się z tysięcy eksperymentów
Pamiętajmy, że „Człowiek ma szanse zdobyć dojrzałość tylko wtedy, kiedy w wieku nastoletnim może się dzielić z rodziną także swoimi porażkami i błędami. Im bardziej będzie izolowany, pouczany, krytykowany i karany, tym mniej dowie się o samym sobie, o własnych mocnych i słabych stronach” J. Juul „Nastolatek – kiedy kończy się wychowanie?”
Projekt realizowany jest w ramach współpracy z Biurem Centrum Wspierania Rodziny Urzędu Miasta i Gminy Skawina i finansowane z budżetu Gminy Skawina.