Cel projektu:
Projekt „Wyobraź sobie mosty zamiast murów” podejmie działania na rzecz dzieci, młodzieży, rodziców, kobiet oraz profesjonalistów z terenu Gminy Skawina. Będzie miał on za zadanie wesprzeć program ochrony zdrowia psychicznego oraz program przeciwdziałania przemocy.
Zaplanowane działania:
- zostały zrealizowane warsztaty dla profesjonalistów „Mury Milczenia”, które miały za zadanie m.in. zwiększenie umiejętności budowania świadomych, proaktywnych relacji z dziećmi, dorosłymi i współpracownikami.
- przeprowadzone zostały warsztatach dla dzieci i młodzieży „Labirynt emocji” dla wszystkich grup wiekowych od przedszkola po szkołę średnią. Uczestnicy pracowali m.in. nad rozwojem emocjonalnym, nad umiejętnością rozwiązywania konfliktów czy stawianiem granic.
- odbyły się warsztaty dla kobiet „Droga do zmiany”, które skupiały się m.in. na rozwoju mocnych stron, talentów oraz umiejętności komunikacyjnych uczestniczek. Warsztaty dostarczą też wiedzy na temat zarządzania domowym budżetem.
- zrealizowaliśmy też warsztaty „Mosty bliskości”, które były skierowane do rodziców. Stawianie granic, wsparcie rozwoju emocjonalnego dzieci, rozwiązywanie konfliktów, wspieranie samodzielności i zachęcanie do współpracy czy „wojny” między rodzeństwem to tylko niektóre z tematów, które poruszyliśmy na tych warsztatach.
Projekt zakładał również wzmocnienie systemu poprzez zbudowanie lokalnego partnerstwa oraz zakładał realizację kampanii społecznej.
Podsumowanie realizacji:
Projekt wzmocnił w Gminie Skawina system przeciwdziałania przemocy, głównie wobec dzieci i kobiet, rozwinęliśmy kompetencje profesjonalistów oraz podnieśliśmy kompetencje mieszkańców potrzebne do radzenia sobie z przemocą. W warsztatach wzięło udział 131 osób, kampanię społeczną zobaczyło 3523 osób. Podczas realizacji projektu korzystaliśmy z takich metod jak warsztaty, kampania społeczna, konsultacje, działania rzecznicze, wizyty studyjne.
W ramach projektu odbyło się szereg warsztatów: Mury Milczenia dla profesjonalistów, Mosty Bliskości dla rodziców, Droga do zmiany dla kobiet, Labirynt Emocji dla dzieci i młodzieży.
Wspólnie z partnerami i odbiorcami przeprowadzona została kampania społeczna pokazująca mechanizmy zachowań przemocowych, głównie przemocy psychicznej. W trakcie realizacji projektu powstała tzw. „instytucjonalna mapa mostów”, czyli Centrum Usług Społecznych, które w tzw. jednym okienku informuje o możliwych formach wsparcia w Gminie Skawina. Najbardziej zaskoczyła nas ilość mieszkańców chcących zaangażować się w kampanię społeczną #mostyzamiastmurów, która zawierała cztery filmy:
- PRZE-MOC nie zawsze oczywista,
- PO-MOC, czyli jak sobie pomóc,
- PO-MOST, czyli gdzie szukać pomocy.
- PO-MOGĘ – o powodach zaangażowania się w kampanię społeczną.
W kampanię zaangażowało się 15 wolontariuszy. Powstała też piosenka nawiązująca zarówno do nazwy projektu, jak ich przeciwdziałania przemocy.
Powstały trzy artykuły:
- PO-MOST czyli gdzie szukać pomocy?,
- STRES czyli jak sobie pomóc?,
- PRZE-MOC czyli o formach przemocy.
Dodatkowo dorzuciliśmy kilka krótszym form wyjaśniających formy przemocy:
- PRZEMOC FIZYCZNA
- PRZEMOC PSYCHICZNA
- PRZEMOC SEKSUALNA
- PRZEMOC EKONOMICZNA
W ramach kampanii odbył się również 1 challange na Facebooku oraz powstały 4 filmy
- PRZE-MOC nie zawsze oczywista:
https://youtu.be/MeCSR8dKIho
- PO-MOC, czyli jak sobie pomóc:
https://youtu.be/7EC4h9t26Co
- PO-MOST, czyli gdzie szukać pomocy:
https://youtu.be/zijjFIBIUSM
- PO-MOGĘ – o powodach zaagażowania się w kampanię społeczną:
https://youtu.be/3ojDwp9NDaI
Ważną częścią projektu były działania rzecznicze na rzecz utworzenia Centrum Usług Społecznych w Gminie Skawina oraz branie czynnego udziału w konsultacjach społecznych organizowanych przez Gminę Skawina i reprezentowanie głosu społeczności lokalnej. Zaproponowaliśmy zmiany w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych oraz w Programie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie dla Gminy Skawina. Dodatkowo w ramach projektu i w celu wypracowywania dodatkowych rekomendacji dla władz samorządowych odbyły się dwie wizyty studyjne.
Dodatkowo w ramach rozwoju instytucjonalnego:
- podnieśl kompetencje fundraisingowe zespołu oraz zakupiliśmy narzędzia fundraisingowe.
- Aneta Rokicka ukończyła ny kurs „Zawodowy Kurs Fundraisera” i uzyskała certyfikat, co pozwoliło jej zdobyć zaawansowaną wiedzę w dziedzinie fundraisingu.
- opracowaliśmy wstępną strategię fundraisingową
- wzięliśmy udział w spotkaniach mentoringowych z ekspertami oraz udział w Międzynarodowej Konferencji Fundraisingu
- zrealizowaliśmy dwie kampanie fundraisingowe: jedna na pokrycie wkładu własnego i druga związana z rekomendacjami do otworzenia Makerspace na zakup stołu narzędziowego.